OM DE WEEK OP WOENSDAGAVOND
BEGIN 20:00 UUR | INLOOP 19:30 UUR

Liefde 3D is een begrip in onze gemeente. Liefde 3D staat voor het grote liefdesgebod van Jezus: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf, oftewel liefhebben in drie dimensies: Liefde 3D.

Liefde wordt in ons gelegd door God, maar is ook iets wat we in onszelf verder kunnen ontwikkelen. We kunnen leren over God, Hem daardoor beter leren kennen, waardoor we nog meer van Hem gaan houden. We kunnen leren om onze liefde in relaties beter tot uitdrukking te laten komen. Persoonlijke ontwikkeling is een gezonde manier van van jezelf houden.

Het onderwijsprogramma van onze gemeente is dan ook gericht op het groeien in liefde op deze drie leergebieden: God liefhebben, liefde in praktijk en persoonlijke ontwikkeling. Vandaar de naam: 3DAY!

De cursussen worden gegeven door gemeenteleden en de predikanten. Er zijn cursussen voor iedereen, of je nu net tot geloof bent gekomen of al jaren in de kerk zit en de onderwerpen zijn heel divers. Voor ieder wat wils dus. De meeste cursussen duren drie avonden en vragen inschrijving. Je hoeft niet lid te zijn van de gemeente om cursussen te mogen volgen.

CONTACT >>
Pastor Ank Verhoeven
010.474 32 68
onderwijs@kvdnvlaardingen.nl

WIJ GAAN VOOR

GOD LIEFHEBBEN.

In een relatie moet je iemand leren kennen; in de relatie met God doe je dat onder andere door de Bijbel te lezen, door te bidden en door meer te leren over God en Zijn plan.

LIEFDE IN DE PRAKTIJK.

De liefde die je van God ontvangt, ontvang je om uit te delen. In je relaties met anderen, door dienstbaar te zijn en door het goede nieuws door te geven, te delen met anderen.

PERSOONLIJKE ONTWIKKELING.

In Christus vinden we nieuw leven – we leggen de oude mens af en worden een nieuwe schepping. Door inzicht te zoeken in jezelf, maar ook door stil te zijn, is er ruimte voor groei. Je ontwikkelen betekent ook zorgdragen voor de wereld om je heen.

CURSUSAANBOD

2019|2020

BLOK 1

18 SEPTEMBER
02 OKTOBER
16 OKTOBER

Genesis, zoals u het nog niet eerder las

Ds. Ed Meenderink

Bent u benieuwd waar de eerste hoofdstukken van Genesis echt over gaan? Is evolutie waar of niet? Kunt u tegen een stootje, en, houdt u van verrassende ontdekkingsreizen? Kom en doe mee!

Leer ons bidden 1

Colette van der Heiden

Mag ik dit wel vragen? Heb ik wel genoeg geloof? Hoezo ‘Gods stem verstaan’ – hoe dan? Gebed kan gepaard gaan met ongemak, vragen en twijfels. Je kunt zelfs geneigd zijn het een beetje op te geven: ‘ik ben nou eenmaal niet zo’n bidder’. Dat is niet nieuw – de leerlingen zagen in het bidden van Jezus iets aantrekkelijks dat ze zelf niet kenden en vroegen het Hem: ‘leer ons bidden!’

In dit en het volgende 3Day blok gaan we aan de hand van enkele korte filmpjes op reis door het Onze Vader – het antwoord van Jezus op die vraag. We willen op een ontspannen manier in gesprek gaan over gebed en samen bidden. We gebruiken materiaal uit de Alpha Prayer Course. In dit eerste blok bespreken we ‘Aanbidding’, ‘Vragen’, en ‘Voorbede’. Kijk bij ‘Leer ons bidden 2’ in het volgende 3Day blok voor de andere thema’s. Je kunt aan beide deelnemen (beide graag apart inschrijven!), maar het is ook prima om één van de blokken te doen.

Vrouwen in de Bijbel – bijzaak of hoofdrol?

Pastor Ank Verhoeven

Bijna elke zondag wordt er op de kansel gesproken over mannen; de Bijbel staat er vol mee. Als vrouw moet je je dus altijd identificeren met een man. En in discussies over ‘de rol van de vrouw volgens de Bijbel’ lijkt het soms alsof voor vrouwen hooguit een bijrol is weggelegd. En toch… toch staan er vijf vrouwen genoemd in het geslachtsregister van Jezus… Toch krijgen enkele vrouwen juist een buitengewoon grote rol. En, heel ongebruikelijk in die tijd, hun naam wordt in de Bijbel genoemd en hun rol wordt erkend. In deze cursus leren we een aantal van deze vrouwen kennen, hun verhaal beter begrijpen en zullen we zien hoe juist hun rol van groot belang was voor het plan van God.

Oriëntatiecursus

Ds. Dennis Mohn

Tijdens deze cursus nodigen we je uit de Kerk van de Nazarener te leren kennen. Zowel onze plaatselijke gemeente als ook het internationale karakter komen aan bod. Daarnaast zal er een overzicht gegeven worden van de geschiedenis van de Kerk van de Nazarener en zullen we de belangrijke aspecten van de Wesleyaanse theologie toelichten. Wil je lid worden of ben je gewoon geïnteresseerd in wie wij zijn dan ben je van harte welkom bij de Oriëntatiecursus.

BLOK 2

30 OKTOBER
13 NOVEMBER
27 NOVEMBER

Het mysterie van de Heilige Geest

Ds. Ed Meenderink

Tja, dat zou eigenlijk geen mysterie moeten zijn voor ons, maar, helaas is de Heilige Geest, en ook bijvoorbeeld “de doop in de Heilige Geest” en “de gaven van de Geest” dat toch voor veel christenen wel. Wilt u meer weten? Kom naar deze 3Day cursus. Echt Wesleyaans Nazarenermateriaal!

Wesleyaanse theologie

Ds. Dennis Mohn

John Wesley wordt gezien als de geestelijke vader van onze theologie. In vele opzichten verschilt onze kijk op onderwerpen zoals de Bijbel, verlossing, zonde, genade, nieuwe schepping, heiliging, etc. van wat we misschien gewend waren. Dat heeft ermee te maken dat de Kerk van de Nazarener en de Wesleyaanse stroming geen grote rol speelden in de Nederlandse kerkgeschiedenis. Velen in onze gemeente ervaren het belangrijkste verschil als: het gaat om liefde. Maar er is zeker meer te ontdekken. In deze cursus verkennen we samen de hoofdlijnen van de Wesleyaanse theologie en wat dat betekent voor ons dagelijks leven. Je zult bekende begrippen in onze kerk beter begrijpen – en waarschijnlijk ook verrast worden.

Leer ons bidden 2

Colette van der Heiden

Mag ik dit wel vragen? Heb ik wel genoeg geloof? Hoezo ‘Gods stem verstaan’ – hoe dan? Gebed kan gepaard gaan met ongemak, vragen en twijfels. Je kunt zelfs geneigd zijn het een beetje op te geven: ‘ik ben nou eenmaal niet zo’n bidder’. Dat is niet nieuw – de leerlingen zagen in het bidden van Jezus iets aantrekkelijks dat ze zelf niet kenden en vroegen het Hem: ‘leer ons bidden!’

In dit 3Day blok gaan we aan de hand van enkele korte filmpjes op reis door het Onze Vader – het antwoord van Jezus op die vraag. We willen op een ontspannen manier in gesprek gaan over gebed en samen bidden. We gebruiken materiaal uit de Alpha Prayer Course. In dit blok bespreken we ‘Volhouden in gebed’, ‘Luisteren’ en ‘Geestelijke strijd’. Kijk bij ‘Leer ons bidden 1’ in het eerste 3Day blok voor de andere thema’s. Je kunt aan beide deelnemen (beide graag apart inschrijven!), maar het is ook prima om één van de blokken te doen.

De kracht van stilte

Han den Dekker

God is de Bron van zijn, liefde, kracht en steeds weer nieuw verfrissend leven. Deze Bron is altijd dichtbij en beschikbaar. Mediteren en stil zijn helpt je bewust te worden van waar je aandacht naar uit gaat en van waar je zo druk mee bent. En hoe je leger kan worden van je zelf en ruimte kan maken voor God. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat mediteren stress vermindert, ontspant en helpt gelukkiger en gezonder in het leven te staan. Deze workshop is door middel van het doen van meditatie- oefeningen een aanzet om meer te leren te zijn bij de Bron en te luisteren naar Gods zachte stem van liefde. Dus ben jij op zoek naar meer  ruimte en rust in de hectiek van het leven of naar meer verbinding met jezelf, anderen en God, dan is deze cursus iets voor jou.

De Verandering

Pastor Ank Verhoeven

Veranderen hoort bij het leven; jijzelf verandert en de mensen en dingen om je heen veranderen. Situaties veranderen. Het is een continu proces van je verbinden en afscheid nemen. Veel gaat daarin als vanzelf, maar heel vaak stokt het proces en dan heb je daar last van – bewust of onbewust. Gebaseerd op het werk van o.a. Jakob van Wielink maken we een persoonlijke levenslijn. Je ontdekt wat de invloed is van de veranderingen in je leven, hoe je met veranderingen omgaat en hoe je daarin kunt leren.

BLOK 3

08 JANUARI
22 JANUARI
05 FEBRUARI

Is het nu al 'eindtijd', of niet? Hoe zit dat nou?

Ds. Ed Meenderink

Enige tijd geleden was de hele evangelische beweging weer eens in rep en roer, vanwege een verondersteld belangrijk “teken” van de eindtijd. Wellicht bent u er in uw kennissenkring ook tegenaan gelopen. Er is niets gebeurd, natuurlijk. Dat had ik, en vele andere predikanten met mij, al van te voren voorspeld… Niet omdat wij helderziend zijn, maar, omdat wij de Bijbel lezen. Over “de Eindtijd’ is veel verwarring , onkunde en pop-theologie gaande. Wilt u meer weten? Kom naar deze 3Day cursus!

Praten met en luisteren naar kinderen over geloof en leven

Sylvia van Asperen

Tijdens deze 3Day avonden kijken we naar het boeiende proces van kinderen die groeien in geloof en leven, een proces dat je als ouder, kinderwerker of betrokkene soms best onzeker kan maken. Welke aspecten spelen er allemaal mee als we het gesprek aangaan over het geloof? Hoe weten we nu wat er echt in het kind leeft? Wat kun je doen of laten om een kind te ondersteunen in zijn of haar geestelijke ontwikkeling? Hoe doen andere ouders of kinderwerkers dat? Deze avonden zijn bedoeld voor ieder die betrokkenen is bij kinderen in de basisschoolleeftijd. De avonden zijn bedoeld voor ieder die wil en durft delen, ervaren, leren en tot nieuwe inzichten komen. Alle kinderwerkers in het bijzonder zijn van harte uitgenodigd om mee te doen!

Met Jezus op weg

Rik Op den Brouw

Wat betekent het om met Jezus onderweg te zijn, in de maatschappij, op je werk? Hoe ga je om met die collega die niet gelooft en kritische vragen stelt? Welke houding neem je aan naar mensen om je heen die niet geloven of geloven in iets anders? En zegt God hier iets over? Vragen die iedereen wel eens stelt en waarop soms lastig een antwoord te vinden is. Tijdens deze cursus gaan we op deze vragen in en leer je meer over wat God hierin met jou voor ogen heeft.

Ik hou van mij?

Hilda Bos

God vraagt aan je om jezelf lief te hebben als je naaste. Maar waarom is het vaak zo moeilijk om van jezelf te houden? Waarom doen we dingen die niet goed zijn voor onszelf? Hoe accepteer je dat je jezelf even niet leuk vindt? Kun je leven met je imperfectie? Waarom houd je pas van jezelf als je bepaalde doelen hebt bereikt? Wat betekent trouw zijn aan jezelf?
In drie avonden zullen we dit thema vanuit een theologisch en praktisch kader met elkaar bespreken en willen we naar elkaar luisteren, elkaar bemoedigen en ondersteunen.

Oriëntatiecursus

Ds. Dennis Mohn

Tijdens deze cursus nodigen we je uit de Kerk van de Nazarener te leren kennen. Zowel onze plaatselijke gemeente als ook het internationale karakter komen aan bod. Daarnaast zal er een overzicht gegeven worden van de geschiedenis van de Kerk van de Nazarener en zullen we de belangrijke aspecten van de Wesleyaanse theologie toelichten. Wil je lid worden of ben je gewoon geïnteresseerd in wie wij zijn dan ben je van harte welkom bij de Oriëntatiecursus.

BLOK 4

19 FEBRUARI
04 MAART
18 MAART

De Tuin van je Leven

Colette van der Heiden

Als je leven een tuin zou zijn, hoe zou die er uitzien? Strak en netjes? Bloeiend maar veel te vol?   Kun je ontspannen in je tuin of ben je er altijd aan het werk? Hoe zit het met de grenzen van je tuin, ongevraagd tuinadvies, woekerend onkruid? Breng je tijd door in je eigen tuin of ben je alleen bezig te zorgen voor de tuinen van anderen? En God – is Hij de tuinman met de grote snoeischaar? Of kun je op je tuinbankje met Hem de dag bespreken? Beelden en vergelijkingen kunnen helpen om je op nieuwe inzichten te brengen. Jezus zelf doet dat volop, en hij gebruikt daarbij veel voorbeelden die met groei en bloei, met onkruid en vrucht te maken hebben. 

In dit 3Day blok gebruiken we het beeld van de tuin om te reflecteren op je leven. We laten ons inspireren door de bijbel, maar dit is geen Bijbelstudie. We stellen vragen, je vindt zelf de antwoorden – of nieuwe vragen. We maken gebruik van stilte, gebed, schrijven en tekenen/visualiseren. Je bent vrij in wat je deelt en wat je voor jezelf houdt. Het is vooral een gelegenheid om even stil te staan bij waar je bent. En om God uit te nodigen met jou te wandelen in je levenstuin – desnoods met een snoeischaar.

Van Wet naar Wijsheid

Rik Op den Brouw

De Bijbel wordt wel ‘Gods onfeilbaar woord’ genoemd, of men zegt in de Bijbel te geloven ‘van kaft tot kaft’. Daar zitten wel wat lastige kanten aan. Hoe ga je om met ‘Gods Woord’ als dat zichzelf lijkt tegen te spreken, of indruist tegen je moderne denken of geweten?
Enkele vragen zijn:

  • De Bijbel spreekt zich in verschillende Bijbelboeken tegen. Is er wijsheid te vinden in de tegenspraak?
  • Er lijkt in de Bijbel een ontwikkeling van ‘oorlogsgod’ tot ‘God van Liefde’; is God veranderd of is het denken over God veranderd?
  • Jezus zegt dat God door hem te kennen is. Wat betekent dat, hoe kunnen we door hem God zien?
  • Jezus spreekt vooral over het koninkrijk van God. Wat bedoelde Hij daarmee en wat betekent dit voor ons vandaag?
  • Er zijn veel meningen over ‘Openbaringen’. Passen onheilsprofetieën wel bij het koninkrijk?

Tijdens deze cursus gaan we op deze actuele en complexe vragen in en proberen we hier antwoorden op te vinden. Ga jij de uitdaging aan?

Bijzondere gelijkenissen van Jezus

Ds. Ed Meenderink

Er zijn enkele zeer merkwaardige gelijkenissen van Jezus. Wellicht heeft u er ook wel eens een gelezen, en gedacht: “Wat moeten we daar nu mee?!?” Op deze studie willen wij juist daarnaar kijken. Zoals de gelijkenis, waarin Jezus de oplichterij van een boekhouder prijst en als voorbeeld voor ons noemt. Of, die, waartegen alle vakbonden en ons rechtvaardigheidsgevoel in opstand zouden komen. Benieuwd? Kom maar…

Zo las je je Bijbel niet eerder

Pastor Ank Verhoeven

Zou jij ook wel eens willen dat je de Bijbelverhalen kon lezen, alsof het de eerste keer zou zijn? Of denk je er wel eens over na hoe het zou zijn om er bij geweest te zijn, toen Jezus deed wat Hij deed? Of vraag je je wel eens af wat anderen nou echt bedoelen als ze zeggen “dat de Bijbel tot hen spreekt”? Dan ben je niet de eerste en niet de enige: precies daarom zijn er in de loop van de tijd verschillende manieren bedacht waarop je de Bijbel kunt lezen met een frisse blik of met meer aandacht. In deze cursus gebruiken we verschillende beproefde methodes bij het lezen van de Bijbel. Dat geeft een hele nieuwe kijk op oude verhalen en leidt vaak tot bijzondere en verdiepende nieuwe inzichten. We gebruiken Lectio Divina, de Ignatius-methode en …. de rest is een verrassing!

Verlangen naar verbinding

Natasja den Boer

In de kerk hebben we het vaak over ‘liefde 3D’, maar hoe breng je dat nu in de praktijk? In deze cursus kijken we naar wat nodig is om je werkelijk te verbinden met de mensen om je heen en met God. Wat is nodig om mensen te vertrouwen? Hoe stel je goede grenzen? Wat gaat er vaak mis? Aan de hand van cases uit de praktijk die de cursisten ook zelf kunnen inbrengen kijken we hiernaar.

De cursus begint met een zaterdag (8 februari), waarna er drie vervolgavonden zijn tijdens de 3Day-avonden.

BLOK 5

01 APRIL
15 APRIL

Elkaar écht leren verstaan (EFT)

Ds. David van Beveren

(Cursus is bedoeld voor stellen)
Het komt in alle relaties voor. Je voelt je niet gezien of gehoord. De kleinste dingetjes kunnen uitlopen op een ruzie. Momenten van verwijdering komen vaker voor. Momenten van intimiteit worden schaarser. Je leeft meer en meer langs elkaar heen en je vraagt je af waar de liefde gebleven is waarmee de relatie is begonnen. Deze ‘vervreemding’ is het gevolg van een ongezond patroon waarin je met je partner verzeild bent geraakt. En om je gerust te stellen: ieder stel heeft last van zo’n patroon en het hoeft geen eindstation te zijn!
In twee avonden gaan we kijken naar hoe zo’n patroon eruitziet en hoe Emotionally Focused Therapy (EFT) kan helpen om dat ongezonde patroon te doorbreken. Hoe je weer echt met elkaar in contact kunt komen en hoe je kunt bouwen aan een positieve verandering in je relatie.

In aanbidding
(één avond)

Gerja Wolf

Velen van ons denken bij het woord ‘aanbidding’ meteen aan het muziek, maar is dat terecht? En wat doen we daar eigenlijk op dat podium op zondagmorgen? Wat zegt de Bijbel over aanbidding, wat is het wel en wat is het niet? Op deze avond wordt hierover van gedachten gewisseld en ja; er wordt ook heerlijk gezongen, of eigenlijk: aanbeden!

Je geld EN je leven

Peter van den Beukel

Geld, wat is dat nou eigenlijk precies? Ja, we betalen er natuurlijk allerlei zaken mee. En als het lukt sparen we ook nog wat. En misschien geven we soms ook iets er van weg. Voor Jezus is geld en bezit een belangrijk thema en de bijbel zegt er behoorlijk wat over! Maar dan nog: is geld iets wat jou ‘overkomt’, of heb jij er invloed op? Beheers jij het, of beheerst het jou? En zo ja, wat betekent jouw antwoord op deze vragen dan voor jouw leven (en wellicht dat van anderen)? Peter zal op een open manier vanuit zijn eigen ervaring van vallen en ook weer opstaan de theorie en de praktijk combineren in deze 3DAY cursus. Nieuwsgierig? Je bent welkom en… uitgedaagd!

God, engelen en mensen

Ds. Ed Meenderink

Wist u, dat zowel Jezus, als de satan ‘Lucifer (Morgenster)’ worden genoemd in de Bijbel? Wist u dat er nog veel meer zijn? Wie zijn toch die ‘Wachters’, die ‘zonen van de goden’ en waarom worden zij steeds weer in verband gebracht met het heelal, de sterren en planeten? Wat is hun rol in het verhaal van planeet Aarde? Wie zijn de goden en godinnen en hoe zit het met die geheimzinnige Raad der goden en de Slang die overigens in alle mythes en overleveringen genoemd worden? Vergeet die naakte jongetjes met vleugels en die bokkepoot met horentjes en kijk met ons naar wat de Bijbel echt bedoelt met ‘engelen’. Wel een hoog Science Fictiongehalte, maar wel waar gebeurd!

Verbindend communiceren

Astrid Schoormans

Hoe zeg je wat je wilt én hoor je waar het de ander om gaat, zonder in een uitzichtloze discussie te komen? Ongemerkt is een groot deel van ons taalgebruik veroordelend en voer voor spanning. Gedurende twee avonden staan we erbij stil hoe dit kan veranderen, zodat we op een ontwapenende, verbindende en doeltreffende manier kunnen communiceren.

OVERZICHT 2019|2020

Blok 1

18 SEPTEMBER
02 OKTOBER
16 OKTOBER
1.1 | Genesis, zoals u het nog niet eerder las
1.2 | Leer ons bidden 1
1.3 | Vrouwen in de Bijbel – bijzaak of hoofdrol?
1.4 | Oriëntatiecursus

Blok 2

30 OKTOBER
13 NOVEMBER
27 NOVEMBER
2.1 | Het mysterie van de Heilige Geest
2.2 | Wesleyaanse theologie
2.3 | Leer ons bidden 2
2.4 | De kracht van stilte
2.5 | De Verandering

Blok 3

08 JANUARI
22 JANUARI
05 FEBRUARI
3.1 | Is het nu al 'eindtijd', of niet? Hoe zit dat nou?
3.2 | Praten met en luisteren naar kinderen over geloof en leven
3.3 | Met Jezus op weg
3.4 | Ik hou van mij?
3.5 | Oriëntatiecursus

Blok 4

19 FEBRUARI
04 MAART
18 MAART
4.1 | De Tuin van je Leven
4.2 | Van Wet naar Wijsheid
4.3 | Bijzondere gelijkenissen van Jezus
4.4 | Zo las je je Bijbel niet eerder

Blok 5

01 APRIL
15 APRIL
5.1 | Elkaar écht leren verstaan
5.2 | In aanbidding
5.3 | Je geld EN je leven
5.4 | God, engelen en mensen
5.5 | Verbindend communiceren