WAAROM BEN IK HIER? WAT IS HET DOEL VAN MIJN LEVEN?

In Prediker lezen we het verhaal van de man die alleen maar leeft voor zijn werk en carrière, en daarbij al het andere in zijn leven minder aandacht schenkt. Hij denkt bij zichtzelf: “Straks, als ik 50 ben, dan ga ik rentenieren en doen wat ik altijd wilde doen, maar waar ik geen tijd voor had.” Dan, op zijn 50e verjaardag, krijgt hij een hartstilstand, sterft en een ander gaat met zijn geld aan de haal. Negatief? Ja, misschien. Maar heel erg realistisch. Ieder van ons kent wel zo’n geval, toch?

Waarschijnlijk is de vraag naar het doel van het leven de belangrijkste vraag van de mensheid. Het valt mij op dat de meeste mensen als antwoord op deze vraag een doel van hun leven invullen, wat het ten diepste nooit kan zijn. Bijvoorbeeld studie, carrière, passie, hobby, partner vinden, trouwen, kinderen krijgen… Allemaal doelen die relatief dichtbij liggen. Maar daarna? Ouder worden, aftakelen, pensioen – en dan voor ons allemaal: doodgaan en eindigen in een graf. Zoals Robert Long het ooit pakkend zong: “En van leven ga je dood”. Daarbij gaan wij er dan ook nog van uit dat ons leven precies zo verloopt, zonder pijnlijke stoorzenders zoals ziekte, faillissementen, ontslag en een onverwachte dood.

Als je doel je leven wordt

Er is de sportman, wiens hele leven draait om het grote doel om 0,6 seconden sneller te lopen dan de wereldkampioen. Hij krijgt een ziekte of een ongeluk en is op slag het doel van zijn leven kwijt. De wereldberoemde dirigent van het Wiener Philharmoniker zei al bij zijn leven dat “zijn hart in het Wiener Phiharmoniker zat.” Toen hij stopte als dirigent kreeg hij vrij snel daarop een hartstilstand. Met het dirigeren eindigde ook zijn doel in het leven. Of welke vreemde kracht bezorgde juist de grote Beethoven een oorziekte waardoor hij doof werd? Waarom krijgt juist Wibi Soerjadi een zeer zeldzame gehoorziekte? Waarom krijgt een beroemde Engelse schrijfster, wiens levensdoel het was om “in woorden te kunnen denken,” juist een hersenziekte waardoor zij niet meer in woorden kan denken? Met dat vermogen om in woorden te kunnen denken, verdween ook haar levensdoel. Zo komen veel mensen er bij hun pensioen opeens met een schok achter dat ze nu ook hun levensdoel kwijt zijn en moeten nu een nieuw doel vinden. Dan maar vrijwilligerswerk.

Een onverklaarbaar mysterie

Kan het leven zo gemeen zijn of speelt er wellicht in het onzichtbare deel van ons leven een andere mysterieuze kracht? Als dominee heb ik na 38 jaar intensieve persoonlijk gesprekken zoveel van dit soort mysterieuze dingen in het leven van mensen gehoord, dat ik er een boek vol van kan schrijven. Hoe gaat dat boek dan heten? Bijvoorbeeld: Hoe het doel van ons leven nooit in dit leven gevonden kan worden! Vindt u dit een pessimistisch verhaal? Klopt het niet? Heeft u soms het gevoel dat er ook in uw leven zo’n mysterieuze kracht op de achtergrond van uw bestaan behoorlijk actief is? Bent u wel in control? Of bent u ook een slapend slachtoffer van de leugen van dit leven?

Samen jouw doel ontdekken

“De waarheid maakt vrij,” zei Jezus van Nazareth al 2000 jaar geleden. Hij zei: “Ik weet waar Ik vandaan kom. Ik weet wat ik hier doe. En ik weet waar Ik heenga.” Ik noem het de drie w’s. Weet u het al? Of weet u het nog niet? Het grootste Science Fictionverhaal is er niets bij! Te veel om u hier en nu te vertellen. Maar wilt u het weten? Neem contact met ons op. Het is free for the asking! Het onvoorstelbare doel van de mens op aarde. En wat mijn doel in dit leven is? Mensen het doel van hun leven doen vinden.

Ds. Ed Meenderink

HEB JE VRAGEN?
WIL JE HIER VERDER OVER PRATEN?
NEEM DAN CONTACT MET ONS OP.