Waar zijn mijn schoenen nu weer gebleven? Een kreet die enkele jaren geleden regelmatig in ons huis klonk. Toen woonde er namelijk een klein meisje bij ons, Sterre, en zij liep graag in andermans schoenen.

Wie ook graag in andermans schoenen liep is Jezus. Niet letterlijk dan maar figuurlijk wel. Ik las het verhaal in Lucas 7 waarin wordt verteld over de weduwe wiens enige zoon overleden is. De rouwstoet trekt de stad uit terwijl Jezus de stadspoort net in wil lopen. In vers 13 staat: “En toen de Heere haar (de weduwe) zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar.” Jezus kreeg medelijden met haar. Ze had haar man al verloren en moest nu afscheid nemen van haar enige zoon. Jezus zag het verdriet in haar hart. Hij stapte even in haar schoenen.

Nu kunnen we denken: ach, wie zou met zo’n vrouw geen medelijden krijgen? Maar zoals deze zijn er tal van voorbeelden waarop Jezus in andermans schoenen gaat staan. Zouden wij ook net zoals Jezus reageren wanneer het de overspelige vrouw betreft die op het punt staat door de menigte gestenigd te worden? Of wat dichterbij: de overspelige man of vrouw in uw kennissen-/vriendenkring of familie? Persoonlijk denk ik dat ik dan al snel met een oordeel zou klaarstaan. De Bijbel zegt ons niet te oordelen. We zijn juist geroepen om elkaar lief te hebben.

Om dit te kunnen toepassen is het goed om een voorbeeld te nemen aan Sterre of nog beter aan Jezus. Leer om figuurlijk in de schoenen van de ander te gaan staan. Zo leren we de ander te begrijpen. Want ik weet niet hoe het is om een angstige zwangere tiener te zijn, ik weet niet hoe het is om als prostituee te moeten leven, om verslaafd te zijn, schulden te hebben, noem maar op. Maar in plaats van te oordelen kan ik in ieder geval naast hen gaan staan, luisteren hoe het voelt, hun verdriet aanhoren en vervolgens mijn liefde geven, een arm om hen heen slaan of hen helpen in praktische zin. Wanneer je slechts je eigen comfortabele schoenen wilt dragen zal je geen inlevingsvermogen ontwikkelen.

Wie de schoen past, trekke hem aan!