Samenvatting

Meer Jezus | Samenvatting

Ds. Dennis Mohn

22 september 2024

Marcus 10

Marcus vertelt het bekende verhaal van de rijke jongeman (Marcus 10); we kennen het bijna allemaal, maar wist je dat er ook een (mogelijk, misschien, waarschijnlijk) vervolg bij hoort. Dennis nam ons in deze preek, met behulp van onze door God-gegeven verbeeldingskracht, mee door een heel stuk van het Marcus-evangelie, waarin die rijke jongeman steeds terugkomt.

In zijn introductieverhaal blijkt het een jongen die zijn hele leven al het goede doet; doet wat van hem verwacht wordt en echt zijn best heeft gedaan om naar Gods Wil, zoals hem die bekend was, te leven. En Jezus vindt dat heel goed en tegelijkertijd zegt Hij dat er nog één ding is, wat nodig is om ‘het eeuwig leven’ te verkrijgen. En dat ‘eeuwig leven’ gaat dan over MEER JEZUS, over leven in Gods Koninkrijk hier en nu. Voor deze jongeman is dat ‘éne ding’ zijn bezittingen. Voor jou is het misschien wat anders; wat is er in jouw leven wat nog tussen jou en volledige overgave aan Jezus in staat? Wat is er in jouw leven toch, als je eerlijk bent, belangrijker dan Jezus? Wat maakt dat je misschien eerder ‘lauwwarm’ bent in je geloof, dan dat je in vuur en vlam staat voor Hem?

Als er zoiets is, dan kun je wellicht herkennen in het vervolg van het verhaal, waarin Dennis ons meeneemt. De jongeman is weliswaar moedeloos afgetaaid, omdat al zijn bezittingen verkopen hem nog te veel gevraagd was, maar tegelijkertijd wil hij Jezus ook niet loslaten. Hij blijft in de buurt. Hij volgt Jezus een beetje op een afstand, en is zo getuige van de ontmoetingen die Jezus heeft, de genezingen en transformaties die plaatsvinden, van de lessen die Jezus leert. En gaandeweg komt het opgeven van dat éne ding toch dichterbij…

Op een dag is het zover; hij verkoopt alles wat hij heeft. Hij laat alles los om bij Jezus te zijn. We ontmoeten hem dan (misschien, wellicht, waarschijnlijk) weer in de tuin van Getsemanee, op het moment dat Jezus gevangen genomen wordt en Zijn leerlingen Hem in de steek laten. De jongeman probeert als laatste bij Hem te blijven, maar als blijkt dat hem dat zijn leven kan kosten, slaat hij toch op de vlucht. Zijn léven geven, dat is toch nog net te veel gevraagd. Maar hij blijft wel in de buurt.

Hij ziet het vervolg van het verhaal. De beschuldigingen, de veroordeling, de weg naar het kruis, Zijn dood en Zijn graflegging. En nog blijft hij in de buurt. En dan op de derde dag, toen hij even niet oplette, werd de steen weggerold. Nieuwsgierig en verlangend loopt hij het graf in (want daar vinden de vrouwen hem). De symboliek die vertelt dat hij eindelijk zijn leven aan Jezus wilde geven. En daar vond hij (misschien, wellicht, waarschijnlijk) Jezus die hem vertelde, dat Hij zijn leven niet werkelijk meer hoefde geven, omdat Jezus al het Zijne had gegeven. En dan gaat Jezus richting Galilea en blijft hij achter; voor het eerst niet meer in de buurt van Jezus, maar dat hoeft ook niet meer, want Jezus is nu ten volle in Hem – hij staat in vuur en vlam en verkondigt het evangelie van de opstanding aan de vrouwen.

Een prachtig verhaal wat ons de vraagt stelt: ben je ‘in de buurt’ van Jezus en vind je dat wel goed zo? Of wil je MEER JEZUS? Wil je Hem helemaal? Niet in je buurt, maar in je binnenste. Zodat je niet lauwwarm bent, maar in vuur en vlam staat?

Door de jongeman leren we ook dat die volledige overgave voor velen een proces is, niet persé één blijvend en definitief moment. Vandaag heb je dat éne ding wat nog te belangrijk voor je is, op te geven en misschien is het volgende week nog wat anders. Dat is oké. We zijn allemaal op weg. Het begint met het verlangen – het verlang naar vuur.

Wat heb jij vandaag bij Hem neer te leggen, aan Hem over te geven, om MEER JEZUS in je leven te ervaren? Hoe wordt Hij steeds belangrijker in je leven? Hoe mag jij veranderen, zodat ook jij met vuur en vlam het goede nieuws kan verkondigen?