Dubbel hart

Lily Knol

•••

Heeft u dat ook wel eens ervaren dat u voor iets heeft gebeden met een vast geloof dat het gebeuren zou en dat het toch niet gebeurde? Ik wel. En je vraagt je af hoe dat dan kan, want de Bijbel zegt toch dat we alles mogen vragen in geloof en het zal gebeuren. Vaak denk je dan dat je toch te weinig geloof had. Of wellicht geven anderen je die verklaring. Maar Jezus zei dat we met het geloof zo klein als een mosterdzaad zelfs een berg in de zee kunnen werpen. Dat betekent dat ons geloof echt niet zo groot hoeft te zijn.

Vaak lezen we de beloften van God wel, maar niet de voorwaarden. Want waar een dergelijke belofte staat in de Bijbel moeten we even verder lezen.

Bijvoorbeeld in Jakobus 1:6. Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere. Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen. (HSV)

Dubbelhartig… dat is dus de oorzaak. We geloven wel, maar we twijfelen ook. Twijfel, in het Engels het woord doubt, wat komt van duo, twee. In ons hart zit geloof, maar ook ongeloof, twijfel. Dat onze gebeden soms niet verhoord worden ligt niet aan ons geloof, maar aan ons ongeloof. We denken dat dit tegenovergestelde dingen zijn, maar toch kunnen ze naast elkaar bestaan.

Ons geloof hoeft niet te groeien, klein geloof kan bergen verzetten. Maar we moeten ons ongeloof uit ons hart verwijderen. Niet twijfelen. Het lijkt iets dat we niet kunnen aan- of uitzetten. Maar wanneer ons hart vol is van Gods Woord en dit als waarheid aanvaardt, dan is er geen plaats voor twijfel. Een dubbel hart is alleen mogelijk wanneer we ons én vullen met Gods Woord én kijken naar de natuurlijke omstandigheden. Dat is een Thomas-geloof, eerst zien, dan geloven. De definitie van geloof staat omschreven in Hebreeën 11:1. Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

Het is vaste grond. Wanneer je op vaste grond loopt twijfel je niet of je er door zult zakken. En ook al zien we het nog niet, we weten dat we het zullen ontvangen want we hebben bewijs. Wanneer ik een tegoedbon heb en naar de betreffende winkel ga om iets te kopen met deze bon, weet ik zeker dat ik het ga ontvangen, want ik heb het bewijs in mijn handen. Zo zeker mogen wij zijn dat we ontvangen wat wij van God vragen. Wij behoren immers Jezus toe. En Hij kan alles vragen aan zijn hemelse Vader wat Hij maar wil. Omdat wij in Hem zijn, mogen wij dat ook. En Jezus is ons bewijs dat wij het zullen ontvangen.

Laten we daarom geen twijfel in ons hart toelaten. We kunnen vragen wat we willen, want alles is reeds gekocht en voor alles is al betaald. Eerst geloven, dan ga je het zien!

RECENTE ARTIKELEN

Relatiegeschenken

RelatiegeschenkenColette van der Heiden ••• Ik werd een tijdje terug verrast door de ontdekking dat ik van bijbels ‘offeren’ een heel vertekend beeld had. ‘Offers…

LEES VERDER
Klik hier voor meer artikelen >>

Wil jij ook de ENTHOUSIAST per mail ontvangen en/of UPDATES uit de gemeente schrijf je dan in.